Jak reklamować?
W Polsce możemy reklamować (osoba prywatna) towar z tytułu gwarancji (art 577-581 Kodeksu Cywilnego) lub z tytułu niezgodności towaru z umową (ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej z dnia 27 lipca 2002). To w jaki sposób będziemy reklamować zależy tylko i wyłącznie od nas.
Strony
Gdy korzystamy z gwarancji stroną dla nas jest gwarant, to jest producent, sprzedawca lub dystrybutor. Gdy korzystamy z niezgodności towaru z umową stroną dla nas jest sprzedawca.
Czy sprzedawca może odmówić przyjęcia reklamacji?
Jeżeli reklamacja została złożona w terminie obowiązywania sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji do rozpatrzenia.
Co potrzeba aby złożyć reklamację?
Podstawą przyjęcia reklamacji przez sprzedawcę jest dowód zakupu (najczęściej paragon fiskalny, ale niekoniecznie) i w przypadku gwarancji karta gwarancyjna. Sprzedawca nie może nam odmówić przyjęcia reklamacji w przypadku braku oryginalnego opakowania. Niekiedy, ze względu na specyfikę sprzętu, konieczna może być wysyłka całego zestawu do sprawdzenia. Na przykład aparat i karta pamięci, celem ustalenia gdzie tkwi usterka lub sprawdzenia czy nie jest to problem braku kompatybilności.
Różnica między gwarancją a niezgodnością
Gwarancja, chyba że zastrzeżono inaczej, obejmuje tylko wady powstałe z przyczyn tkwiących w sprzedanej rzeczy. (art. 578KC)
Reklamując towar z tytułu jego niezgodności z umową twierdzimy, że towar był niezgodny z umową w momencie zakupu. Na przykład kupiłem obiektyw ale po jakimś czasie wyłamał się plastikowy element pozwalający na zamontowanie tego obiektywu do aparatu. Twierdzę że w momencie zakupu obiektyw miał wadę (np. zbyt słaby plastik), która to ujawniła się (wyłamanie plastikowego elementu) w późniejszym okresie, w czasie użytkowania.
Niegodność towaru z umową może również dotyczyć wprowadzenia konsumenta w błąd poprzez niezgodne prawdą zapewnienia sprzedawcy, opis, reklamę itp.
Jaki okres na złożenie reklamacji?
Gwarancja – Jeżeli w gwarancji nie zastrzeżono innego terminu, termin wynosi jeden rok licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana (art 577KC § 2)
Niegodność towaru z umową – dwa lata, z tym że przez pierwsze sześc miesięcy istnieje domniemanie że wada istniała w momencie zakupu. W pierwszych sześciu miesiącach to sprzedawca musi nam udowodnić że towar był zgodny z umową w momencie zakupu. W dalszym okresie sprzedawca może zażądać od nas (kosztownej) ekspertyzy zaświadczającej że zgłaszana wada, jest wadą powstałą w wyniku niezgodności towaru z umową.
W przypadku niezgodności towaru z umowa istotne jest aby złożyć reklamację w terminie do dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodności. W przeciwnym razie traci się uprawnienia do reklamacji z tego tytułu
Ile czasu na rozpatrzenie, naprawę lub wymianę?
Czternaście dni na rozpatrzenie reklamacji. Jeżeli nie uzyskamy odpowiedzi w tym terminie, reklamacja jest uznana za zasadną. Naprawa lub wymiana towaru musi nastąpić w „odpowiednim terminie”.
Od momentu przekazania do reklamacji towaru, za powstałe w tym czasie uszkodzenia czy zaginięcie towaru odpowiada gwarant. Gwarancja również wydłuża się o okres w którym nie mogliśmy korzystać reklamowanego towaru(przebywał w serwisie). Natomiast w przypadku wymiany gwarancja biegnie na nowo. Należy też pamiętać że mamy prawo domagać się zwrotu ewentualnie poniesionych kosztów dostarczenia wadliwego towaru.
W Polsce możemy reklamować (osoba prywatna) towar z tytułu gwarancji (art 577-581 Kodeksu Cywilnego) lub z tytułu niezgodności towaru z umową (ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej z dnia 27 lipca 2002). To w jaki sposób będziemy reklamować zależy tylko i wyłącznie od nas.
Strony
Gdy korzystamy z gwarancji stroną dla nas jest gwarant, to jest producent, sprzedawca lub dystrybutor. Gdy korzystamy z niezgodności towaru z umową stroną dla nas jest sprzedawca.
Czy sprzedawca może odmówić przyjęcia reklamacji?
Jeżeli reklamacja została złożona w terminie obowiązywania sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji do rozpatrzenia.
Co potrzeba aby złożyć reklamację?
Podstawą przyjęcia reklamacji przez sprzedawcę jest dowód zakupu (najczęściej paragon fiskalny, ale niekoniecznie) i w przypadku gwarancji karta gwarancyjna. Sprzedawca nie może nam odmówić przyjęcia reklamacji w przypadku braku oryginalnego opakowania. Niekiedy, ze względu na specyfikę sprzętu, konieczna może być wysyłka całego zestawu do sprawdzenia. Na przykład aparat i karta pamięci, celem ustalenia gdzie tkwi usterka lub sprawdzenia czy nie jest to problem braku kompatybilności.
Różnica między gwarancją a niezgodnością
Gwarancja, chyba że zastrzeżono inaczej, obejmuje tylko wady powstałe z przyczyn tkwiących w sprzedanej rzeczy. (art. 578KC)
Reklamując towar z tytułu jego niezgodności z umową twierdzimy, że towar był niezgodny z umową w momencie zakupu. Na przykład kupiłem obiektyw ale po jakimś czasie wyłamał się plastikowy element pozwalający na zamontowanie tego obiektywu do aparatu. Twierdzę że w momencie zakupu obiektyw miał wadę (np. zbyt słaby plastik), która to ujawniła się (wyłamanie plastikowego elementu) w późniejszym okresie, w czasie użytkowania.
Niegodność towaru z umową może również dotyczyć wprowadzenia konsumenta w błąd poprzez niezgodne prawdą zapewnienia sprzedawcy, opis, reklamę itp.
Jaki okres na złożenie reklamacji?
Gwarancja – Jeżeli w gwarancji nie zastrzeżono innego terminu, termin wynosi jeden rok licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana (art 577KC § 2)
Niegodność towaru z umową – dwa lata, z tym że przez pierwsze sześc miesięcy istnieje domniemanie że wada istniała w momencie zakupu. W pierwszych sześciu miesiącach to sprzedawca musi nam udowodnić że towar był zgodny z umową w momencie zakupu. W dalszym okresie sprzedawca może zażądać od nas (kosztownej) ekspertyzy zaświadczającej że zgłaszana wada, jest wadą powstałą w wyniku niezgodności towaru z umową.
W przypadku niezgodności towaru z umowa istotne jest aby złożyć reklamację w terminie do dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodności. W przeciwnym razie traci się uprawnienia do reklamacji z tego tytułu
Ile czasu na rozpatrzenie, naprawę lub wymianę?
Czternaście dni na rozpatrzenie reklamacji. Jeżeli nie uzyskamy odpowiedzi w tym terminie, reklamacja jest uznana za zasadną. Naprawa lub wymiana towaru musi nastąpić w „odpowiednim terminie”.
Od momentu przekazania do reklamacji towaru, za powstałe w tym czasie uszkodzenia czy zaginięcie towaru odpowiada gwarant. Gwarancja również wydłuża się o okres w którym nie mogliśmy korzystać reklamowanego towaru(przebywał w serwisie). Natomiast w przypadku wymiany gwarancja biegnie na nowo. Należy też pamiętać że mamy prawo domagać się zwrotu ewentualnie poniesionych kosztów dostarczenia wadliwego towaru.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz